Apie „Usability“

Terminas „Usability“ (pažodinis vertimas iš anglų kalbos – praktiškumas, tinkamumas naudoti) – web terminologijoje aiškintinas kaip maksimaliai patogus ir estetiškas programinių produktų „interfeiso“ (angliškai „interface“  – sąsaja) koncepcijos parengimas.

Apie dr. Jakobą Nielseną, web-usability guru

Jakobas Nielsenas (dr. Jacob Nielsen) –  kompanijos „Nielsen Norman Group“, kurią jis įsteigė kartu su dr. Donaldu Normanu (savo metu kompanijos „Apple Computer“ viceprezidentas),  įkūrėjas ir vadovas. Iki 1998 metų Jakobas Nielsenas dirbo inžinieriumi kompanijoje „Sun Microsystems“, kaip web-usability ekspertas.
Dr. J. Nielsenas užregistravęs 79-nis patentus, ir didžiuma jo išradimų yra susiję su patogia vartotojų sąsaja (interface). Jis parašė 11-ka knygų, kurių pagrindinės temos – web dizainas, vartotojų sąsajų patogumas,  interneto svetainių struktūrų analizė, kiti web-usability aspektai.  J. Nielsenas publikavo straipsnius „Ziff-Davis Network“,  „Internet World magazine“, vedė rubriką „Alertbox“ svetainėje www.useit.com , konsultavo įmones, save laiko interneto vartotojų-naršytojų advokatu, kovotoju už vartotojus, prieš „tamsiąją interneto pusę“.

Dr. Jakobas Nielsenas – apie svetainės tinklalapių patogumą

Tinklalapių patogume galima išskirti penkis kokybės elementus:
Mokymasis: kaip lengvai žmogus gali atlikti norimus veiksmus, susidūrę su tinklalapiu pirmą kartą?
Efektyvumas: kaip greitai žmonės gali atlikti norimus veiksmus, jau būdami įsigilinę į tinklalapį?
Įsiminimas: kaip greitai žmogus gali pakartoti savo veiksmus, sugrįžęs į tinklalapį po tam tikro laiko?
Klaidos: kaip dažnai klysta lankytojai ir kaip greitai jie gali šias klaidas ištaisyti?
Malonumas: kiek tinklalapio dizainas yra malonus lankytojui?
Internete tinklalapių patogumas yra būtina išlikimo sąlyga. Jei tinklalapis yra per daug sudėtingas naudojimui, vartotojai jį palieka. Jeigu tinklalapis aiškiai neparodo, ką jame ras vartotojai, jis paliekamas. Jei vartotojai pasiklysta tinklalapyje, jie palieka jį. Vartotojai palieka tinklalapį, jei informaciją sunku skaityti arba ji neatsako į pagrindinius vartotojų klausimus. Ar suprantate pagrindinę mintį? Tinklalapyje nepateiksi jo skaitymo instrukcijų – yra milijonai kitų tinklalapių, iš kurių gali rinktis vartotojai, ir išėjimas iš svetainės yra pirmasis veiksmas, ką jie padaro. Pirmoji el. komercijos taisyklė teigia, kad jeigu žmogus negali rasti produkto, jis jo negali ir nusipirkti. Užsienio tinklalapių patirtis rodo, kad yra išleidžiama maždaug 10% tinklalapio dizaino biudžeto jo patogumo analizei – tai vidutiniškai pagerina tinklalapio lankomumo rodiklius du kartus. Kaip? Yra daug metodų analizuoti tinklalapių patogumą, bet pagrindinis iš jų ir pats naudingiausias yra vartotojų atliekami tinklalapio bandymai. Šis testavimas turi tris dalis:
– Parenkami atitinkantys tam tikrus reikalavimus vartotojai, pvz. el. komercijos vartotojai;
– Jie prašomi atlikti tam tikras užduotis;
– Stebima, ką veikia vartotojai, kur jiems sekasi, kur jie susiduria su problemomis;
Vartotojų atliekamas testavimas skiriasi nuo tikslinių grupių, kurios nėra tokios efektyvios šiuo atveju. Kada? Tinklalapių patogumas užima nemenką reikšmę tinklalapių kiekviename dizaino kūrimo etape. Prieš kuriant naują dizainą, testuokite senąjį, išskirdami stipriąsias puses, kurias reikėtų palikti arba pabrėžti, ir silpnąsias puses, kurios sukelia nepatogumų:

1) Padarykite popierinius variantus vieno ar kelių naujojo dizaino varianto ir testuokite juos.
2) Atrinkite geriausias idėjas, pakartodami bandymus kelis kartus.
3) Patikrinkite dizainą pagal teorines nuostatas ir ankstesnius bandymus.
4) Atlikus tyrimus, įdiekite galutinį dizainą, išbandykite jį dar kartą.
Sunkiau aptinkamos problemos dažniausiai atrandamos diegimo metu. Neatidėliokite testavimo iki jau įdiegto galutinio dizaino. Jei taip pasielgsite, bus sunku arba neįmanoma ištaisyti didžiąją dalį klaidų, kurias atrasite bandymų metu. Daugelis šių klaidų gali būti struktūros klaidos, kurių pataisymai gali pareikalauti visos sistemos pakeitimų. Kur? Jeigu jūs atliekate bent vieną vartotojų tyrimą per savaitę, verta sukurti specialiai tam skirtą laboratoriją. Daugelis įmonių visgi gali atlikti bandymus tiesiog biure.

Pastaba. Ištraukos iš dr. J. Nielsen „Usability 101: Introduction to Usability“
(Tekstas ruoštas 2008-03)